IntroduccióL'única cosa que un lector no perdona és l'avorriment i es tracta de no caure-hi. Les fórmules, receptes i consignes adquireixen valor si serveixen per evitar-ho. Una qüestió de cortesia. En els Estudios sobre el amor, Ortega divideix els homes en: «els que es creuen ser Don Joan, els que es creen haver-ho sigut i els que es creuen haver-ho pogut ser, però no van voler». Succeeix el mateix amb els qui tenen vel·leïtats literàries? És a dir, hi ha qui es creu escriptor –o poeta–, els qui creuen haver escrit textos d'una certa vàlua i els qui consideren que van poder ser grans escriptors però no van voler? Estem a temps de remeiar encara qualsevol dels tres estats? Escriure, desplegar-se, estar alhora dins i fora de la història, contar i reflexionar, assistir com a lectors al procés de creació, viatjar fins a l'origen, sobrevolar sense oblidar la part subterrània i inexplicable de l'escriptura com a possibilitat de mentir i fantasiejar per transmetre la veritat literària, o la veritat de les mentides. ObjectiusA) Silenciar el soroll ortogràfic perquè el lector no es desperte. B) Escriure invitacions, instàncies, SMS, anuncis per paraules, correus electrònics, Post-it, cartells, samarretes, fanzines. C) Fer lectures atentes perquè deixen de ser alienes. Intercanvi d'opinions i correccions. D) Esmolar tècnicament un missatge per augmentar-ne l'efectivitat. E) Crear una mecànica de funcionament efectiva que done com a resultat textos. Continguts
1. L'art d'inventar-se en l'invenció de ficcions. 2. Consells, suggeriments, bibliografia favorable. 3. Estructura del relat. La recerca com a motor. 4. El personatge. Construcció en 3D textual. Fisonomia, caràcter, mapa de sentiments. Algú a qui valga la pena conèixer. Personatges que justifiquen una història. 5. Diàleg. 6. Espai - temps. 7. Versemblança, sinceritat, autenticitat (?). 8. Els noms rars: calambur, neogregueria, lipograma, jitanjáfora, flash-back, omnisciència, plot point, etopeia, sinècdoque, estructura de caixes xineses i més. 9. Subtext i la metàfora de la punta de l'iceberg. Maneig demiúrgicde la informació: Ocultació i desvetllaments. 10. Un abans i un després. El moll del conflicte. 11. Altres mons: ciència-ficció iòpera de l’espai. Creació d'universosautorreferencials. 12. La desautomatització del llenguatge.
13. Nanorelat, microconte. Destil·lació. 14. Arquitectura poètica. Producció d'imatges. Desviació i retòrica. Cal·ligrames i altres paisatges. 14. Literatura digital. Acció mutant.L'hipertext en el Mester de Cibervia. Adreçat a: persones interessades en tot el que s'ha esmentat anteriorment. Coordinació:Rosario Raro Dates de realització:des del 2 de desembre del 2008 fins al 3 de febrer del 2009, els dimarts, excloent-hi els festius; del 12 de febrer al 28 de maig de 2009, els dijous, excloent-hi els festius. Horari: de 17 a 19.30 h Duració: 50 h Lloc: Aula HA0007AA de la Facultat de Ciències Humanes i Socials Nombre màxim d'alumnes:30 Codi del curs: 016FG08 Preu: 20 €
Termini d'inscripció:obert. MatrículaTelèfon 964 728 870, de 10 a 14 hores, de dilluns a divendres.
Servei d'Activitats Socioculturals (SASC). Escola de Tardor
|
martes, 16 de diciembre de 2008
Taller de Escritura 2008/2009-4ª Edición
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario