Páginas

Curso 2016/17

martes, 16 de diciembre de 2008

Taller de Escritura 2008/2009-4ª Edición


Introducció

L'única cosa que un lector no perdona és l'avorriment i es tracta de no caure-hi. Les fórmules, receptes i consignes adquireixen valor si serveixen per evitar-ho. Una qüestió de cortesia.

En els Estudios sobre el amor, Ortega divideix els homes en: «els que es creuen ser Don Joan, els que es creen haver-ho sigut i els que es creuen haver-ho pogut ser, però no van voler». Succeeix el mateix amb els qui tenen vel·leïtats literàries? És a dir, hi ha qui es creu escriptor –o poeta–, els qui creuen haver escrit textos d'una certa vàlua i els qui consideren que van poder ser grans escriptors però no van voler? Estem a temps de remeiar encara qualsevol dels tres estats?

Escriure, desplegar-se, estar alhora dins i fora de la història, contar i reflexionar, assistir com a lectors al procés de creació, viatjar fins a l'origen, sobrevolar sense oblidar la part subterrània i inexplicable de l'escriptura com a possibilitat de mentir i fantasiejar per transmetre la veritat literària, o la veritat de les mentides.

Objectius

A) Silenciar el soroll ortogràfic perquè el lector no es desperte.

B) Escriure invitacions, instàncies, SMS, anuncis per paraules, correus electrònics, Post-it, cartells, samarretes, fanzines.

C) Fer lectures atentes perquè deixen de ser alienes. Intercanvi d'opinions i correccions.

D) Esmolar tècnicament un missatge per augmentar-ne l'efectivitat.

E) Crear una mecànica de funcionament efectiva que done com a resultat textos.

Continguts

1. L'art d'inventar-se en l'invenció de ficcions.

2.
Consells, suggeriments, bibliografia favorable.

3.
Estructura del relat. La recerca com a motor.

4. El personatge. Construcció en 3D textual. Fisonomia, caràcter, mapa de sentiments. Algú a qui valga la pena conèixer. Personatges que justifiquen una història.

5. Diàleg.

6
. Espai - temps.

7.
Versemblança, sinceritat, autenticitat (?).

8. Els noms rars: calambur, neogregueria, lipograma, jitanjáfora, flash-back, omnisciència, plot point, etopeia, sinècdoque, estructura de caixes xineses i més.

9. Subtext i la metàfora de la punta de l'iceberg. Maneig demiúrgicde la informació: Ocultació i desvetllaments.

10.
Un abans i un després. El moll del conflicte.

11.
Altres mons: ciència-ficció iòpera de l’espai. Creació d'universosautorreferencials.

12
. La desautomatització del llenguatge.
  • L'ideari protesta: Les samarretes com a suport textual. Ritme canviant: fraseig del hip-hop i metàfores rock.
  • Consciència radical: els SMS, una qüestió de caràcter.
  • L'escriptura amb k en els fanatic magazines.
  • L’art del grafit. Poesia litogràfica.

13. Nanorelat, microconte. Destil·lació.

14. Arquitectura poètica. Producció d'imatges. Desviació i retòrica. Cal·ligrames i altres paisatges.

14. Literatura digital. Acció mutant.L'hipertext en el Mester de Cibervia.
Adreçat a: persones interessades en tot el que s'ha esmentat anteriorment.
Coordinació:Rosario Raro

Dates de realització:des del 2 de desembre del 2008 fins al 3 de febrer del 2009, els dimarts, excloent-hi els festius; del 12 de febrer al 28 de maig de 2009, els dijous, excloent-hi els festius.
Horari: de 17 a 19.30 h
Duració: 50 h

Lloc: Aula HA0007AA de la Facultat de Ciències Humanes i Socials

Nombre màxim d'alumnes:30

Codi del curs: 016FG08
Preu: 20 €

Termini d'inscripció:obert.

Matrícula

Telèfon 964 728 870, de 10 a 14 hores, de dilluns a divendres.

Servei d'Activitats Socioculturals (SASC).

Escola de Tardor
Rectorat. Campus del Riu Sec, 12071 Castelló de la Plana
Tel.: 964 728 870. Fax: 964 728 869
Adreça electrònica: sasc@uji.es


No hay comentarios: