Páginas

Curso 2016/17

miércoles, 5 de noviembre de 2014

Escriptora convidada al Taller d'escriptura creativa de la Universitat Jaume I

                 2 de desembre 
        18.00 hores

L’assalt al dolor en la poesia de Susanna Lliberós

Susanna Lliberós (Vila-real, 1973), la cara i la veu de Castelló en la desapareguda Televisió Valenciana, és periodista i poetessa. Ha treballat en la cadena SER i d’altres mitjans de comunicació com a redactora i reportera. A més de participar en diverses antologies, ha publicat Cel·les, Premi 25 d’abril Vila de Benissa de 2008 (Viena Edicions) i en 2013 Compàs d’espera (Germania). Durant 2014 ha representat el País Valencià en formar part de la gira “Veus paral·leles” de poetes gallecs i catalans.


Cel·les és una poesia d’influències estellesianes que dona testimoni d’una desfeta amorosa, i així ho declara obertament: “Permet, si més no, que cada vers / et bressole la sang apressadament. / Accepta’m les despulles” (13).  El poemari comença tot convocant un “tu” —“escolta’m”  (13)— que rep les paraules com una mena de confessió. Després fluctua i, de vegades, personalitza eixe “tu” amb una dedicatòria o amb una invitació: “vine a veure’m” (19). Per al crític Antoni Gómez es tracta d’un poemari “introspectiu de catarsi íntima, de remembrança, on l’autora ens ret compte d’aquelles experiències plaents i amargues que han marcat la seua vida. L’amor, la mort, el pas del temps, l’absència, el desig... són experiències que, al capdavall es converteixen en cel·les dels nostres sentiments” (Postdata, 5,12,2008). Per això Lliberós escriu per tancar un poema  que “Ara bressole amb uns compassos lents un plaer de llegenda, / i rememore les nits en què uns fluids harmònics / clamaven bleixos d’un temps de roses” (24). I per obrir el poema següent: “Cel·les que acusen els dies d’aquell passat, / on remuguen esperma entre dàtils i braços, / que omplin de vi el marge delicat de la consciència. / Cel·les amb sobrepés que ameren les vergonyes, / que voregen l’estret camí del desarrelament,  / que aculen els ribassos d’un cos ombriu i infèrtil. / Que ens deixen aprestats i a la seua mercè” (25).
Amb un llenguatge clar i commovedor, Susanna Lliberós no dubta a posar sobre el tapet les decepcions a que l’han conduit el desgast de l’amor, la decepció o la davallada que manté en el record les batalles físiques i eròtiques il·lustrades com si és tractara d’analitzar un llenguatge secret: “Pels bancals del teu cos / segreguem les paraules, / sofertes pauses i envilides, / que bandegen, funestes, / la fam del trovador / de dir-te, sense ganes, / com sacsem les excuses, / com pels ullals se’ns enfugen / els empelts del dolor. / Com cobegem les hores / quan els rebrots verdegen / i, exhausts, empelten rínxols / d’un altre temps, / d’un cos” (31).  Lliberós n’és conscient de tot el que ha gaudit i tot el que ha perdut i el poemari, com afirma la poetessa, en fa balanç: “Aquest matí d’insomnes despertades / he fet neteja. / He sabut com d’assumida tinc la teua absència / quan he llançat el teu raspall de dents / al fem” (71). I ho fa sense abandonar un nord de pessimisme —“I què en farem, de somnis i promeses?” (55)— que la manté unida a una realitat que no la satisfà, que la convida a un estadi futur en el qual pot ser sí traurà el cap de la cel·la.
En Compàs d’espera Susanna Lliberós, després d’introduir-nos en la definició de la paraula ”esperar”, es llança per un camí que aboca en la necessitat d’esperar alguna cosa que donarà sentit al temps i a la vida que ocupa l’acció i, al mateix temps, és conscient de la immobilitat en la qual ens situa l’esmentada acció. Quan hom espera roman quiet, però també amb la mirada instal·lada en un més enllà que el salvarà del recer en què rau immers. Tot i això, encara que tenint clara la “missió” de l’espera, Lliberós es declara insegura davant el que haurà d’aconseguir amb el temps que s’imposa, i l’assalta el dubte: per on començar? Per això declara al principi que “És complicat agafar les banyes / de l’animal a qui no trobes els peus” (13). D’ací que el llibre demane dos temps, un de reflexió “Compàs d’espera” i un altre d’experimentació “De finestrals”, les dues parts del poemari, que fan veure com la causalitat que lliga els poemes és sòlida i s’imposa per tal de justificar una solució que condueix cap a la passió, el sexe i el gaudi com a taula salvadora.
Primer, hi ha el dolor —“Amb un dolor inèdit se’m vinclava l’esquena” (21)—, la sulsida —“No trobarem perdó / ni cap consol rabiüt” (16)—, la constatació d’una caiguda —“Tot se’ns ompli de fum” (14)—, la inutilitat de l’esforç —“no es deixa fecundar en la riba tan erma que ens habita” (19)—, mirar-se a l’espill i fer front a la realitat —“Arrossegues, poeta, massa morts...” (22)—, constatar que el fracàs pot ser estava escrit en el destí —“com si estigués escrit” (27)—, i sobretot les hores “a cabassos” (29), “la mesura del temps” (25) que ho inunda tot com un dolor que es nega a desaparèixer. En “De finestrals” s’obre el llenguatge a la llum, una vegada més estellessiana com es pot veure en l’eco del Llibre de Meravelles en el primer vers “Si Castelló sabés com ens amàvem!” (41). Aquesta part comença amb la mort necessària d’una etapa, que Susanna Lliberós centra en la mort de Violetta Valéry, la Traviata, la qual cosa donarà pas a una nova etapa de sexe —“em tatue a les engonals els plecs indiscutibles del teu sexe” (43) per conjurar l’espera —“Habita’m hui per si demà les hores escampen con la boira / i ens quedem sense temps per a la gesta” (44)—, que portarà a l’amor —“amat” (45)— que l’arrabassa (47) i esclatarà en llum: “Remenes i replegues acords, vernís, essències, / com un plugim de mel / que de vesprada cau, / com la humida nuesa amb què t’entregues / i purifiques l’esma que m’habita les hores, / farcides de claror des que les omplis” (55).
Finalment, Susanna Lliberós ens fa veure com mesurar el temps —que és el dolor—, fer-lo seu i trobar-li el “compàs” serà la clau per vèncer’l i combatre’l amb una passió física i corporal, autèntica festa del goig, que la traurà del pou de l’espera.
            PASQUAL MAS

Presentació de Compàs d’espera en la Sala Octubre de València. http://vimeo.com/94015685
Presentació de Compàs d’espera per Josep Porcar en Llibreria Babel de Castelló



No hay comentarios: