El
rerefons familiar en les novel·les de Marc Pallarès
Marc Pallarès (Barcelona, 1977) compagina la tasca de professor de Teoria i
Història de l’Educació a l’UJI amb La d’ensenyament secundari. Amb Ulls verds (Columna) va guanyar el premi
Fiter i Rosell de Tarragona en 2008 i
amb Sí, podem? (Onada) el Ciutat de
Palma de 2012. És una de les veus més interessants de la literatura catalana
del moment.
En Ulls verds l’expectativa d’una
vida a l’exili, a Veracruz, l’any 1939 és un projecte de desarrelament que van
haver de viure molts espanyols. Abandonar el poble, creuar l’oceà i
instal·lar-se en un país llunyà, tot i amb l’ajut d’antics veïns que el
precediren, és un trasbals la narració del qual constitueix l’univers d’aqueta
novel·la amb la qual Marc Pallarès va encetar la seua carrera literària.
Aprendre una llengua i un
ofici nous, encara que amb recolzament d’un familiar, comporta una nova manera
de veure el món i d’enfrontar-se a un present sense massa futur. I encara així,
caldrà lluitar amb l’asfixia que fereix la parella que enyora la seua filla, la
qual cosa suposarà una nova prova que portarà els protagonistes a “establir una
jerarquia diferent i cada cosa va ocupar un lloc nou” (141).
La resta serà fer-se
major, veure l’Espanya del “naranjito” des de lluny, escoltar la gent com un
eco —com el del barber Hugo Valerio Tévez (151-154)— i albirar la possibilitat
del regrés amb condicions desfavorables. La parella va marxar del poble quan
“els fusells tenien més força que les paraules” (187) i hi haurà un moment en
què s’imposarà tornar sense esperança/Esperança per tal d’aixecar el cap i
formar una amistat que defineix com “família” (213), autèntic leitmotiv que
Pallarès conrearà en la seua propera novel·la Sí, podem? on tampoc no s’estalvia d’esmentar el títol de la
primera “ulls verds” (117) tot creant un lligam per a seguidors de l’escriptor.
Sí,
podem? és una novel·la
construïda amb personatges que decideixen tirar endavant malgrat les tragèdies
i desavinences personals que els entrebanquen els camí. La mort d’una filla o
el fracàs d’un matrimoni esperonen una narració fluïda que corre paral·lela a
la vida, i que, rere els drames personals, deixa surar un rerefons de
conflictivitat social i política que, tot i de manera tangencial, contamina el
quefer del grup que s’interrelaciona en aquestes pàgines.
Tot i això, Pallarès ens prepara dos cops de timó que
giravolten la quotidianitat de l’Aleix, un mestre interí i itinerant que
treballa en un circ, i de la Marta, una divorciada que sospita de la seua nova
parella, el Roger. A més, l’Aleix i la Marta són cosins, i és que aquesta és
una novel·la de família en la qual els conflictes generacionals es reforcen amb
postures polítiques diferents. “La família no t’oblida” (152), afirma un dels
personatges, i és que l’àmbit dels personatges no escapa del nucli per més que
aquest se sotmeta a sotracs feridors.
Amb un gust per la ironia —“És professora d’institut,
però té bon gust” (15)—, la metàfora —“ball de bastons” (43)— i la comparació —“es
deixava fer com un dofí domesticat” (19)—, la prosa de Pallarès és àgil i
captivadora, i de la mateixa manera que en Ulls
verds introdueix el castellà, no defuig els regionalismes a l’hora de
caracteritzar la parla tortosina d’un dels personatges per tal d’atorgar-li més
naturalitat.
Els personatges principals flueixen cap a una
claudicació, quan hom n’està tip de caure i aixecar-se davant els cop de la
vida. Com la decepció de Marta, que prové de xafarderies que en ser
investigades revelen la desolació i l’obsessió amb què cadascú fa front a la
realitat i que a la llarga afloraran en contrapunts que il·luminen la pàtina
dels personatges amb noves expectatives; i no per novelles més encoratjadores.
En un final de “desglaç” es fonen les trames, els
problemes i fins i tot les frustracions amb la naturalitat amb què s’accepten
les derrotes; sobretot si aquestes comporten refer-se’n amb dignitat; això sí,
a les butxaques.
Amb aquestes novel·les, Marc Pallarès no fa més que
allistar-nos a una manera de contar en què les relacions personals i familiars
són puntals que recolzen el viure, però que també fan figa i llavors és la unió
dels elements els que salven la situació. No es tracta, però, d’una defensa
ideològica del nucli familiar com taula de salvació social; és més la conseqüència
d’un model propi de països llatins en el qual la família assumeix problemes
(vellesa, assistència al dol, atur...) que en d’altres cultures formen part
dels ajuts estatals. De la parella que pot amb gairebé tot d’Ulls verds passem al fracàs de la de
Marta en Sí, podem? i a com
construir-ne una de nova. I al voltant, tietes, cosins, germans tot brandant
una auxiliaridad que acompanya els revolts que protagonitzen els personatges
principals. Tots caminen ensems folrant un argument en el qual els protagonistes
sempre tenen qui es faja costat.
PASQUAL MAS
No hay comentarios:
Publicar un comentario