Páginas

Curso 2016/17

martes, 3 de noviembre de 2015

Conferència de Nel.lo Navarro. 17 de novembre a les 18.00 hores. Llotja del cànem.



                                 

Nel·lo Navarro: relats amb lletres de metralla. Una lectura de Les mans.
En “El duel” les descripcions dels carrers i diversos indrets de la zona fan de retardant fins que assolim el veritable motiu de l’enfrontament que va a aportar-se a cap; a més, el contingut d’un saquet catalitza la tensió amb un ingredient de curiositat que encega el lector. Més endavant, quan hom preveu un desenllaç anti-climàtic, una darrera jugada catapulta el ressò per al qual ja ens ha preparat Nel·lo Navarro, sobretot en fer coincidir la contraposició de la toponímia casolana amb l’africana (Gurugú) que, a la fi, serà determinant pel desenvolupament dels fets, els quals, per un esdeveniment ocorregut a l’Àfrica determina el quefer pobletà com un retruc de l’anomenat efecte papallona.
En “El primer mort” concentra la visió en un punt urbà, el nom del qual no sols ubica geogràficament, sinó temporal —“Plaça de Pablo Iglesias”— i, fins i tot, històric com hom pot comprovar. Les contradiccions del moment (patents en l’acabament del pregó) ens preparen per a l’inevitable, el foc que reviscola com un fènix mortal, tot vencent la pluja estiuenca, la ira davant la vergonya, l’escarni davant la raó.
En “Les mans” són les extremitats superiors d’una infermera i les del milicià ferit les que exerceixen d’un contrapunt que es revelarà tan fals com els peus del soldat, i tot perquè un deliri febrós porta el malalt de l’avenc eròtic al desencant fúnebre.
En “Bel canto” és una carta d’un periodista a la seua filla que li conta com passa la guerra, com per un poble que dóna l’esquena al terror amb solfa i cançons.
En “Crac! Crac! Crac!” l’onomatopeia del trencament de la terrissa simbolitza l’esmicolament de la legalitat de la República i com l’Exèrcit de Galícia avança cap a València. El relat participa d’una tècnica catafòrica que llança el lector a conèixer la resolució de l’acció molt abans que s’esdevinguen els fets que la causaran. Però això no li resta frescor, ja que els motius que faran girar l’acció no afloren fins els darrers paràgrafs.
En “El tauró” Nel·lo Navarro narra el camí de l’exili d’un pintor sense sort que, a París, renega del seu passat i del seu nom en diverses ocasions per tirar endavant en una ciutat ocupada pels nazis. Serà en aquest ambient on evolucionarà i acabarà com un esqual esbroncant de l’escenari, o potser no.
En “La platja”, una escena familiar entre iaio i néta esperona un flashback que evoca la guerra.
I, finalment, en “Els cinc crits” assaja un efecte polifònic en què aflueixen les reaccions d’uns veïns del poble davant un fet excepcional.
En resum, Nel·lo Navarro demostra en aquest relats bona part del seu art de narrar, en aquesta ocasió centrat en històries emmarcades en els anys de la Guerra Civil, tema del qual n’és gran coneixedor, tant pel seus estudis sobre la indústria bèl·lica com per l’elaboració del corpus de municions emprades en l’esmentat conflicte. Les seus narracions recuperen la vida quotidiana, els menjars, els jocs, els oficis, els malnoms per tal de reproduir una atmosfera que es veurà agredida i feta miques a causa de la guerra del 36. Assistim, per tant, a un món que boqueja davant la seua desaparició i ens aplega gràcies a un seguit d’imatges que ens traslladen a un passar amb un futur segrestat.

                                                                                                                         PASQUAL MAS

No hay comentarios: